סחרחורות / ורטיגו – האבחון והטיפול בסחרחורת ובטינטון ברשת מזור לכאב

סובלים? אנחנו כאן כדי לעזור!
  • החזר ללקוחות לאומית וביטוחים פרטיים!

אחת מהבעיות השכיחות באוכלוסייה היא הסחרחורת. התיאור שלה יכול להיות "אני מרגיש שהראש מסתובב" או "הראש פתאום קל לי", במקרים הקלים ועד המצבים הקשים המוגדרים ברפואה כ"ורטיגו" – מצב בו חשים כאילו העולם מסביבנו סובב בצורה קשה ואנו עומדים ליפול. טינטון (טיניטוס בלעז) מתלווה לעיתים לסחרחורות כצליל קבוע ומטריד, לרוב מצפצף בטיבו באוזן אחת או בשתיים. במצבים הבינוניים בחומרתם, לעיתים יש הרגשה רגעית של חוסר שווי משקל ומעידה "כאילו הרגליים מתקפלות לי מעצמן". לא אחת יש גם תחושה מלווה של בחילות ורצון להקיא ולעיתים תחושה ש"הולכים להתעלף"… אכן תחושה מטרידה!

סיבות רבות גורמות לסחרחורת - הינה הנפוצים בהם

האמת היא שקיימות סיבות רבות לסחרחורות השונות. בגיל הצעיר, אצל מתבגרים וחיילים, הסיבה השכיחה ביותר לסחרחורת הינה התייבשות, או במילים אחרות, שתיה לא מספקת. גם בגילאים אלו וגם בגיל השלישי קיימת מודעות חסרה לכמות השתייה הנדרשת ובעיקר בארצנו החמה. חוסר בכמות הנוזלים הנאותה גורמת ללחץ דם נמוך, המביא להפחתה בזרימת הדם למח, שגורמת לסחרחורות. בהקשר זה חשוב לציין גם את האנמיה כסיבה המשפיעה באופן דומה בתפקוד.

סיבה שכיחה נוספת היא שימוש בתרופות ובחומרים ממכרים כולל עישון סיגריות, נרגילה, קאנאביס, אלכוהול וכד'. הסיבות הללו הן קלות יחסית וניתנות ל"תיקון" מהיר – אם ע"י שתיה מרובה או הפסקת השימוש בחומר הגורם לתופעה זו.

חרדה גם היא גורמת לעיתים קרובות לסחרחורת ותחושת חוסר שווי משקל המטאפורית להרגשה ש"האדמה זזה מתחת לרגליים". אצל אנשים שעברו תאונת דרכים אנו מוצאים לעיתים קרובות סחרחורות הנגרמות מהשילוב של חבלה בצוואר מסוג "צליפת שוט", יחד עם תגובה פוסטראומתית נפשית.

מהשילוב של חבלה בצוואר מסוג "צליפת שוט", יחד עם תגובה פוסטראומתית נפשית.

שונה לחלוטין האבחנה של סחרחורת חדשה וזמנית מתופעה מתמשכת של סחרחורות חוזרות או קשות.

מקרים של סחרחורות מתמשכות

בסחרחורות מתמשכות יש להביא בחשבון גורמים נוספים. הנדירים שבהם, ויחד עם זאת כאלו שאסור להתעלם ולהקל ראש לגביהם, הם גידולים במח ובראש במקום היוצר לחץ על האוזן הפנימית, בה מצוי איבר שווי המשקל. גם חסימות בכלי דם, מחלת הטרשת הנפוצה וזיהומים של הראש והמח עלולים לגרום לכך.

מחלת מנייר מתאפיינת בשילוב של סחרחורות, טינטון, בחילות והפרעות בשמיעה ותמיד יש להביאה בחשבון כאפשרות אבחונית.

חשוב להדגיש ששווי המשקל שלנו קושר בין מספר חושים כולל ראיה, תחושה, וכאמור איבר שווי המשקל באוזן. לכן כל בעיה הקושרת בין גורמים אלו עלולה להביא לסחרחורת ולעיתים גם לטינטון.

אחת הסיבות השכיחות ביותר לסחרחורת ממושכת עם או בלי טינטון, היא התסמונת המיופציאלית (לקריאה נוספת אודות תסמונת זו, לחץ כאן). התסמונת המיופציאלית של שרירי הצוואר מופיעה לרוב אצל אנשים העובדים שעות רבות מול המחשב, או כאלו הסובלים מהפרעה מטבולית כגון חוסר ויטמינים, אנמיה, תת תפקוד של בלוטת התריס וגם בעקבות ניתוח או חבלה בצוואר. במצב זה הליקוי בתפקוד אחד משרירי הצוואר ובעיקר השריר המחבר בין עצם החזה, עצם הבריח ועצם המסטואיד הסמוכה לאוזן, יוצר שילוב מטריד של סחרחורת, חוסר שווי משקל וטינטון.

האבחנה של התסמונת הזו אצל הסובלים מסחרחורת עם או בלי טנטון היא חשובה ביותר, היות וניתנת לטיפול פשוט ויעיל.

טיפול בסחרחורת ברשת מזור

הגישה הכוללנית של מומחי מזור לכאב היא זו המאפשרת להם להביא בחשבון את כל הסיבות שהוזכרו ואף לטפל ברובן ובעיקר בשכיחות שמבינהן בצורה מוצלחת.

אחת מהתופעות המספקות והמרגשות ביותר היא זו שאנשים הסובלים תקופה ארוכה מסחרחורות, פותחים עיניים גדולות לאחר טיפול או שניים ואומרים: "וואו! זה נעלם!"

דוקטור אלון מרגלית

דוקטור אלון מרגלית

נכתב על ידי דוקטור אלון מרגלית - PHD MD - מנהל מרפאה רב תחומית ומחבר חוות דעת לבית המשפט בנושאי רפואה.
מומחה ברפואת המשפחה, מטפל משפחתי מוסמך, עם הסמכה בהיפנוזה רפואית ותואר שלישי בפסיכולוגיה רפואית.
כתב יחד עם חברו הפסיכולוג יששכר עשת את הספר: "הרופא שבאדם, האדם שברופא" –ספר לימוד לאנשי מקצועות הרפואה והסיעוד המשלב שיטות אבחון וטיפול התנהגותיות יחד עם רפואיות.

סחרחורות פתאומיות, סחרחורות בשכיבה – כל המידע

סחרחורות פתאומיות, סחרחורות בשכיבה – כל המידע

החזר ללקוחות לאומית וביטוחים פרטיים! סחרחורות פתאומיות / סחרחורת פתאומית סחרחורות פתאומיות עלולות לנבוע ממספר גורמים. הסיבה השכיחה ביותר הן