כאבי ראש – כיצד ניתן לטפל בצורה יעילה

סובלים? אנחנו כאן כדי לעזור!
  • החזר ללקוחות לאומית וביטוחים פרטיים!

כאבי ראש: אתגר אבחנתי – טיפולי במרפאות מזור לכאב

אנשים הסובלים מכאבי ראש חוזרים או ממגרנות, מתארים שיבוש קשה באיכות החיים. מומחי רשת המרפאות של מזור לכאב, מציעים דרך לשוב לחיים רגילים – לחיות מחדש ללא כאב וסבל.

כאבי ראש מופיעים בילדים, במתבגרים, במבוגרים ובקשישים. בכל אחת מקבוצות הגיל הללו ישנן אבחנות שכיחות יותר וכאלו הנחשבות נדירות.

המומחים לסבל וכאב המטפלים במסגרת מרפאות "מזור לכאב" מקלים על הסבל ומפחיתים כאבי ראש אצל פונים רבים מדי שבוע. הסיפוק הוא רב והדדי כאשר הללו שמחים לחזור לשגרת חיים משופרת וחייכנית יותר והמומחים מתמלאים בסיפוק מקצועי בקבלת ברכת המטופלים שנרפאו.

תפקידו של המומחה להפעיל את כל כישוריו כדי לאפיין את הגורמים לכאב הראש. מצד אחד לא לשכוח את הגורמים המסוכנים ומצד שני לטפל ביעילות בסיבות הפשוטות והלא-מסוכנות. מוטלת עליו המשימה למצוא את המכנה המשותף לתופעות השונות ומשם להסיק את האבחנה המתאימה ביותר לכאבי הראש של המטופלת או המטופל שמתייעץ בהקשר זה.

אחת מהפעולות הראשונות כוללת:

זהוי גורמים מסכני חיים

על כן, כאשר מתלווים לכאבי הראש הסימנים הבאים, נדלקת נורה אדומה:

  • הקאות מרובות
  • חום גבוה
  • שינויים נוירולוגיים ופרכוסים
  • עיניים אדומות או הפרעות ראיה
  • דמעת והסמקה
  • חשוב לברר אם הגורם לכאבי הראש הוא תרופתי, עודף קפאין, חשיפה לרעלים או לאלכוהול וסמים, יתר לחץ דם, חבלה או תרופה למניעת קרישת דם.

קיימים מצבים שכיחים ופחות מסוכנים הגורמים לכאבים בראש. הנפוץ ביותר הוא כאב ראש הנגרם מחוסר נוזלים.

כאבי ראש עלולים להופיע באזורים שונים של הראש. לעתים עקב בעיה מקומית בראש ולעתים ככאב המוקרן מאזור אחר

ניתן לראות את מפת אזורי כאב הראש בציור הבא:

רצוי על כן להכיר את הטיפול הלא תרופתי בכאבי ראש – הן כטיפול עצמי יעיל והן כטיפול הניתן במסגרת מרפאת כאב של "מזור לכאב":

כאב ראש עקב חוסר נוזלים – סיבה שכיחה ביותר:

הסיבה השכיחה ביותר לכאבי ראש באוכלוסיה הצעירה ובעיקר במתבגרים וחיילים היא התייבשות יחסית. חוסר שתייה מספקת גורמת לכאבי ראש, עייפות, סחרחורות וחולשה. ברגע שמוסיפים עוד מספר כוסות שתייה ביום ובעיקר מים זכים, כאב ראש נעלם. חשוב על כן להתרגל לשתות יותר על בסיס יומי – להקפיד על המצאות בקבוק מים בהישג יד ומדי שעה לגמוע מספר גמיעות – זו בהחלט רפואה מונעת לא רק למניעת כאבי ראש אלא בכלל לשיפור ההרגשה, הערנות, השובע (למניעת צריכת קלוריות מיותרות) והתפקוד התקין של מערכות הגוף השונות – כולן פועלות בעזרת נוזלים בכמות סבירה. מצאנו ששיטה טובה להרבות בשתיית מים (מינרליים או מוגזים) מבלי לסבול מבחילה, היא תוספת של מספר טיפות לימון בכל כוס/בקבוק.

אנשים בכל גיל, לא מודעים מספיק לצורך בכמות המספקת של שתיה. כאשר נמצאים באקלים חם, קימת התייבשות טבעית של הגוף ואבדן נוזלים וכתוצאה מכך מופיעים כאבי ראש כאחד הסימפטומים הראשונים והשכיחים.

 

מפת כאבי ראש

בהמשך תופיע גם סחרחורת חולשה ובמקרים קיצוניים גם התעלפות או נפילה, בעיקר בשינויי תנוחה כגון קימה פתאומית משכיבה לעמידה. במזג אויר קר, מאידך, אנשים לא מודעים לצורך בשתיה כי תחושת הצמא מופחתת וכך מצויים תקופה ארוכה במצב של אבדן נוזלים המביא לכאב ראש, דופק מהיר וחלש מהרגיל ובמקביל ירידת לחץ דם והופעה של שתן כהה.

חשוב להביא בחשבון שקימת תופעה של עלית לחץ דם בזמן מדידתו ע"י רופא או אחות (White coat hypertension). על כן, לחץ דם תקין שנמדד במרפאה, לא תמיד משקף את המצב לאשורו. קל לאבחן כאבי ראש מסוג זה ע"י הטיפול הנכון – דהיינו, הוספת שתיה בכמות מספקת תגרום להעלמות מהירה של כאב הראש והסימפטומים הנלווים.

סיבה שכיחה נוספת הינה מצב של מתח ועייפות. במצב זה שרירים רבים נמצאים בנטיה להתכווצות לא שלמה – התכווצות של "חצי הדרך" הגורמת למצב של חוסר חמצן יחסי והפרשת חומרים הגורמים לכאב. מצב שרירים זה אופייני לתסמונת המיופציאלית לקריאה נוספת בנושא זה  לחץ כאן

מצאנו ששרירים אופינים הגורמים לכאב המוקרן לראש מצויים לרוב בצואר, בכתפיים, בשכמות, אזור בית הבליעה ושרירי הלעיסה.

תמונת שריר אופיני הגורם לעיתים קרובות לכאבי ראש (האזורים האדומים):

זיהוי נכון של השרירים המכווצים בעזרת נקודות הדק אופייניות מאפשר לשחרר את השרירים ע"י פעולה של גירוי שרירי עמוק בעזרת מחט דקה. הגרוי מכווץ את השרירי "התפוס", אופייניות, משחרר אותו ומאפשר לו לפעול באופן טבעי וכבמטה קסם כאב הראש נעלם.

כמובן שבמקביל לפתרון זה, יש למצוא יחד עם המטופל את הדרכים להמנע ממצבי מתח ועייפות עד כמה שניתן ולמצוא את התנוחה הארגונומית המאפשרת פעולה נינוחה של השרירים.

במסגרת מרפאת כאב שברשת מרפאות "מזור לכאב" פועלים רופאים מומחים היודעים להבדיל בין הסיבות השכיחות והפשוטות לסיבות הנדירות והמסוכנות .

האתגר המקצועי הינו להתאים לכל פונה באופן ייחודי את הטיפול הנדרש לאבחנה שנמצאה. כבר במפגש הראשון ליישם ולהתחיל לטפל.

במקרים רבים במפגש זה מתרחשת פריצת דרך בטיפול והקלה ניכרת.

כאב ראש עקב דלקת ויראלית:

סיבה שכיחה נוספת של כאב ראש היא דלקת וירלית של דרכי הנשימה. הזיהום הויראלי גורם לכאבי שרירים, פרקים ורקמות אחרות. לעתים קרובות כאבים אלו מוקרנים לראש וגורמים כאב. במקרה שהזיהום גורם לנזלת, מצטברים נוזלים בחללי הסינוסים המצויים מתחת לעיניים, באזור המצח ובאזור הקדקד וגורמים לסינוסיטיס. ניקוי תכוף של הנזלת מהאף ע"י מחיטתו, מאפשרת פינוי הנוזלים מאזור הסינוסים ולהפחתת כאבי הראש. גם כאן חשוב להרבות בשתיה ובהקפדה על מידת לחלוחיות נאותה של אויר החדר באדי מים. ניתן לעשות זאת בעזרת מכשיר אדים או סיר מים הרותח מדי פעם בחדר. 

דרך מצוינת ומבוססת מחקר להתמודד עם כל זיהום ויראלי הינה הטיפול באבץ במינון נמוך (בין 20-30 מ"ג לכדור) שאינו דורש מרשם רופא. נוטלים את האבץ כל 4-5 שעות מיד עם הופעת הסימנים או הכאבים הראשונים וממשיכים עד יום לאחר שמרגישים טוב. האבץ מסייע למערכת החיסון הטבעית למגר את הזיהום הויראלי באופן דומה בו אנטיביוטיקה מסייעת בזיהום חיידקי.

כאב ראש עקב דלקת במפרקי הלסת:

פעמים רבות כאבי ראש רקתיים המופיעים בשעת הקימה בבוקר או בלילה, יכולים לכוון לאבחנה של דלקת במפרק הלסת, הנגרם בגלל כווץ ממושך של שרירי הלסת  וחריקת שיניים בשינה. אלו תופעות שמקורן לרוב במתח מצטבר ובסיוטים המופיעים תוך שינה. זהוי התופעה מכוון לשיטות שונות של פריקת המתח כגון שיחות ייעוץ עם בעל מקצוע מתחום מדעי ההתנהגות, מדיטציה, יוגה, טיפול באומנות ושיטות הרפיה שונות. 

בנוסף, גרוי שרירי עמוק יכול לשחרר את השרירים התפוסים הגורמים לכאבים. במקרים בהם נראה שקימת דלקת מקומית במפרק הירך, ניתן לטפל באמצעות תרופות נוגדות דלקת כולל הזרקה מקומית של תרופה נוגדת דלקת יחד עם חומר מאלחש.

כאב ראש מקבצי – Cluster headache

ישנם הטוענים שזה כאב הראש החזק והקשה ביותר מכל כאבי הראש והמיגרנות. יותר בגברים מאשר בנשים, משום מה. הסיבה לא ברורה, לעתים קשור לשתיית אלכוהול. יחד עם זאת, התמונה אופינית: הכאבים מופיעים לרוב באותה שעה ביום או בלילה, או מספר פעמים ביום, לרוב קצר – רבע שעה עד שעתיים שלש, לרוב גם לא נמשך יותר מיום. שכיח כחוזר באחת מתקופות השנה. הכאב מופיע לרוב בצד אחד של הראש. השם מקבצי מגיע מאופי ההתקפות המהוות מקבץ של כאבים חוזרים קשים במיוחד.

התחלתו לא צפויה, פתאומית וקשה. הסובלים מתארים לעיתים כאב ראש קשה שמנקר את העין. ואכן לעתים העין באזור הכאב אדומה, נפוחה ודומעת. לעיתים הכאב מלווה בבחילות, הקאות או נזלת. קיימים מספר טיפולים כמו שאיפת חמצן בריכוז גבוה או טיפול תרופתי מסיס בפה או בזריקה (עצמית). כמו-כן ידועות מספר תרופות שניתנות למניעת ההתקפים. התגובה שונה מאדם לאדם ויש צורך באוזן רגישה ונסיון על מנת לנסות ולהתאים את הטיפול המיטבי. בגישת הרפואה השלמה, המומחה מצליח באמצעות תשאול מקצועי, לברר את הרקע הכוללני, לבחון את כל הגורמים להחמרה או להופעת הכאבים ולאחר בדיקה גופנית מקיפה להגדיר את האבחנה השלמה ולטפל באופן שלם בכל הגורמים גם יחד. מנסיוננו הטיפול בגישה זו בכאב הראש המקבצי הוא יעיל ביותר גם בשלב החריף וגם במניעת הכאב.

בחורה עם כאב ראש

האם צריך לבצע צילום רנטגן? CT ? MRI?

המחקרים מצביעים על כך, שאם "לא נדלקו אורות אדומים" בתשאול הרפואי או בבדיקה הגופנית, לרוב צילומים למינהם לא יביאו תועלת ולא ישנו את הטיפול הרצוי, לכן כדאי להמנע מהם, אלא אם הרופא אכן הציע לבצע אותם.

דוקטור אלון מרגלית

דוקטור אלון מרגלית

נכתב על ידי דוקטור אלון מרגלית - PHD MD - מנהל מרפאה רב תחומית ומחבר חוות דעת לבית המשפט בנושאי רפואה.
מומחה ברפואת המשפחה, מטפל משפחתי מוסמך, עם הסמכה בהיפנוזה רפואית ותואר שלישי בפסיכולוגיה רפואית.
כתב יחד עם חברו הפסיכולוג יששכר עשת את הספר: "הרופא שבאדם, האדם שברופא" –ספר לימוד לאנשי מקצועות הרפואה והסיעוד המשלב שיטות אבחון וטיפול התנהגותיות יחד עם רפואיות.

בחור שיוצא לו אש מהראש מרוב כאבים

מידע על סוגי כאבי הראש, ממה נובעים, תסמינים וכיצד ניתן להקל ולטפל בהם דרך המרפאה שלנו.

מה עושים כשיש כאבי ראש חזקים?

מה עושים כשיש כאבי ראש חזקים?

כאבי הראש הפכו לתופעה נפוצה, אנשים רבים סובלים מכאבי ראש חוזרים ונשנים. הסיבות יכולות להיות מגוונות – לחץ, התייבשות, חילופי
כאב ראש אחורי – מהו וכיצד אתם יכולים להתמודד איתו?

כאב ראש אחורי – מהו וכיצד אתם יכולים להתמודד איתו?

על פי הסטטיסטיקות, כאב ראש אחורי נחשב לאחד מכאבי הראש הנפוצים ביותר הקיימים כיום, ומיליוני אנשים סובלים ממנו אפילו ברגע
טיפול במיגרנה – לא (רק) עם משככי כאבים – מזור לכאב

טיפול במיגרנה – לא (רק) עם משככי כאבים – מזור לכאב

במקום לצאת ולהילחם באופן חזיתי בכאבי הראש האיומים מוטב כי נחקור מנין היא הופיעה, מה גרם לה לתקוף אותנו והטיפול
"מתפוצץ לי הראש" – טיפול בכאב ראש

"מתפוצץ לי הראש" – טיפול בכאב ראש

טיפול בכאבי ראש כרונים עוד לא פגשנו את האדם שלא חווה מימיו כאב ראש. אפילו ילדים בגילאי בי"ס יסודי מתלוננים
מרפאת כאב ראש – הטיפול הלא תרופתי בכאבי ראש

מרפאת כאב ראש – הטיפול הלא תרופתי בכאבי ראש

רבות התרופות הניתנות לכאבי ראש. תרופות רבות ניטלות באופן חופשי היות והן לא דורשות מרשם רופא – כמו אקמול, אופתלגין,
טיפול בכאבי ראש כרוניים

טיפול בכאבי ראש כרוניים

כאבים בראש לא חייבים להיות "סוף העולם" מיגרנות, כאבי ראש, לחץ ברקות או כל כאבים בראש שמפריעים לנו למהלך התקין