כאבי גב תחתון שונים והטיפול בהם

מרפאת כאב >כאבי גב תחתון הגישה הטיפולית > כאבי גב תחתון שונים והטיפול בהם
סובלים? אנחנו כאן כדי לעזור!
  • החזר ללקוחות לאומית וביטוחים פרטיים!

הסיבה השכיחה ביותר לכאבי גב תחתון היא הבעיה השרירית

אם איתרע מזלך ו"נתקעת" עם כאבי גב תחתון, אתה לבטח מחפש פתרון מהיר ש"יחזיר לך את החיים" ויפתור את בעית הכאב המגביל.

ישנם מספר גורמי סיכון להופעת כאבי גב תחתון:

  • עישון כבד.
  • תנוחות לא ארגונומיות – ישיבה לקויה, שכיבה על מזרון לא מתאים, עמידה כפופה והליכה לא תקינה.
  • בעיות בכלי דם.
  • עודף משקל.
  • עבודה פיזית קשה שנעשית בתנועות קבועות
  • חוסר פעילות גוופנית וכושר גופני ירוד
  • חוסר סיפוק בעבודה
  • מצוקה פסיכולוגית ומצבי דיכאון.
  • בדידות חברתית

כאב גב תחתון – הכאב השני הנפוץ ביותר אחרי כאב ראש

  • תוקף כ-80% מהאנשים במהלך חייהם
  • פוגע קשות באיכות החיים,
  • גורם להיעדרויות רבות ממקום העבודה
  • ואחראי לביקורים רבים אצל רופאים.

כאב גב תחתון הוא כאב שמורגש החל מאזור החוליות המותניות התחתונות, לעיתים גם חוליות ועצם העצה. פעמים רבות מלווה בכאב שמוקרן לאזור העכוז ו/או לאורך אחת מהרגליים או שתיהן.

עד לפני מספר שנים, היה מקובל לחשוב שכאב גב תחתון נגרם לרוב על ידי תזוזת חוליות או לחץ של דיסק בין חולייתי בעמוד השדרה. לכן, הדגש העיקרי על מציאת האבחנה התרכז בביצוע בדיקות דימות (החל מצילומים, CT ו MRI) ובהתאם, גם הטיפול התרכז ב"תיקון" תקלות אלו. כמו-כן, ניתן דגש למנוחה במיטה ולטיפול תרופתי לשיכוך כאב ודלקת.

הדיעה המקובלת בציבור שכאבי גב תחתון מקורם בפריצת דיסק, תזוזה של חוליה או הצרות תעלת חוט השדרה, אינה מדויקת. ב 85% מהמקרים לא ניתן להגיע לאבחנה חד משמעית המסבירה את כאבי הגב, או לחליפין, לא ניתן למצוא התאמה מלאה בין הממצא בדימות (רנטגן או MRI) לבין קליניקת הכאבים.

לכן, במסגרת מרפאת כאב מקפידים המומחים ברשת מזור לכאב על התשאול הנרחב ועל הבדיקה הגופנית המדוקדקת לשם מציאת האבחנה המדויקת ביותר וממנה להסיק ולהציע את הטיפול המתאים ביותר, בעל הסיכוי הגבוה להקלה מהירה על הכאב והסבל.

עמוד השדרה התחתון מורכב מחמש חוליות (L1-5), מעצמות העצה, הזנב ומעצמות האגן. האגן נתמך על גבי שני פרקי ראש עצמות הירך. בתנועת הליכה או ריצה נע עמוד השדרה בתנועה פיתולית לימין ולשמאל לכל אורכו, מעצם העצה והזנב ועד לצוואר העליון.

דרך התעלה המרכזית, העוברת לאורך החוליות, עובר חוט השדרה היוצא מהמוח ושולח עצבים לכל אזורי גופנו. חמש החוליות המותניות מורכבות על עצם העצה בתוך מעטפת שרירים, גידים ורקמות תומכות, עצבים וכלי דם. כל חוליה נעה על שלושה צירי תנועה ומחוברת לחוליה הבאה בשלושה מפרקים.

בין כל שתי חוליות יש מפרק דיסק שעשוי מחומר סיבי חזק המכיל כמות גדולה של נוזל, המשמש כבולם זעזועים ומאפשר גמישות ותנועה לחוליות. שינויים בדיסק הבין חולייתי – ובעיקר התייבשותו, מביאים לירידה ביכולתו לעמוד בעומסים מכניים.

אזור הגב התחתון נושא בעומס רב, מאחר שדרכו עובר משקל הגוף באדם הזקוף , ומתאפשרת בו תנועה רבה, שרק מוסיפה בכך עומסים למקום. אמנם פעמים רבות נמצא שינויים שונים בעמוד השדרה כאשר נבצע צילומי רנטגן, CT או MRI, אך קיימת התאמה חלשה בין תוצאות הצילומים, או לחליפין העדר ממצאים בצילום, לכאבי הגב עצמם או לסיכון להתפתחותם לכדי כאבים כרוניים.

יש לזכור כמו-כן, שצילומי עמוד שדרה גורמים לחשיפת הנבדק לקרינה רבה מאד. לפיכך מומלץ לבצע צילומים רק כאשר עולה חשד לחבלה, זיהום או גידול או במהלך תכנון לניתוח עמוד השדרה. מרבית המחקרים הראו כי יש ערך לבדיקות דימות, CT או MRI, רק כאשר הכאב מחמיר למרות הטיפול הראשוני, או כאשר עולה החשד בבדיקה לנזק עצבי או סימני מחלה קשה, כמו ירידת משקל, חום או תופעות נוירולוגיות חדשות.

גישת הרפואה השלמה של כאבי הגב

המומחים העובדים במסגרת מרפאת כאב של רשת מזור לכאב, מנוסים בגישת הרפואה השלמה (גוף, נפש ומשפחה) ולכן יקפידו לא רק להפחית את הכאב והסבל, אלא גם לסייע בהקטנת גורמי הסיכון ושיפור איכות החיים הכללית.

הסיבה השכיחה ביותר לכאבי הגב התחתון היא הבעיה השרירית ובעיקר מצב בו השרירים "תפוסים" במצב ביניים שבין התכווצות מלאה למצב הרפייה. עבודה יתרה של השרירים גורמת לעלייה בטונוס השרירי, ובהמשך לירידה באספקת הדם ולעלייה בריכוז חומצת החלב.

תופעה דומה קורית כאשר שרירים בגב התחתון ובאזורים אחרים בגוף, נתונים במתח שרירי גבוה כתוצאה מעומס רגשי. סיבה נוספת התורמת להופעת או התמשכות כאבי הגב נעוצה בשרירי הבטן העוזרים בתמיכה ויציבות של הגב. במצב שבו שרירים אלה אינם חזקים, הסיכוי לכאבי גב תחתון עולה.

שרירי הגב התפוסים גורמים ללחץ על מבנים מכניים אחרים כמו פרקי החוליות , והדיסקים הבין חוליתיים, לחץ זה משפיע לאורך זמן על יצירת בעיה מכנית באזור זה. כתוצאה מבעיה זו יש גרוי הגורם שוב להתכווצויות שרירים מקומית וחוזר חלילה.

מרפאת כאב ברשת מזור לכאב, שוקדת בעזרת המומחים המנוסים הפועלים במסגרתה, לאתר את הסיבות השכיחות לכאבי גב ויחד עם זאת גם לבדוק אפשרות קיום סיבה נדירה יותר, כדי לשמור על בריאות הפונה עם כאבי גב תחתון ולטפל בהקדם בכל גורם – שכיח כנדיר.

כאבי גב תחתון – מהי תסמונת הפסואס ?

זו תסמונת אופינית בה מופיע כאב חד, במיוחד לאחר עומס יתר או מאמץ,  באזור הגב התחתון, הבטן התחתונה המפשעה וקדמת הירך. הכאב יכול להופיע גם ללא אירוע מקדים. הסיפור הוא אופייני מאוד ואסור להחמיצו: ארוע של תחושת קריעה פנימית הגורם לאדם להיות מכופף במותן ומתקשה להתיישר.

לעתים אף מתואר קושי לצאת ממכונית, במיוחד לאחר נהיגה ארוכה. יש נטייה לעמידת "סימן שאלה" אך בבדיקה אין ממצאים נוירולוגיים למעט חולשה בכיפוף הירך – בעיקר כנגד התנגדות. מאמץ שיכול לגרום לכאב העז האופיני בגזרת הגב ולאורך קדמת הירך. זיהוי נכון של התסמונת חוסך בדיקות וצילומים מיותרים ומרובי קרינה ולעיתים אף התערבויות פולשניות.

הטיפול מבוסס על מתיחה הדרגתית של השריר המכווץ, שחרור ידני אופייני ולעיתים גרוי תוך שרירי IMS באזור 12D- 2L. גם שיטות נוספות כגון טיפול בפולסים אלקטרומגנטיים, הרפייה והיפנוזה עצמית יעילים בתסמונת זו.

ציור המדגים את מהלכו של שריר הפסואס ואת אזורי הכאב האופיניים

סיבות אחרות לכאבים בגב התחתון

כאב הגב התחתון עלול להיות קשור לאיברים שאינם נחשבים לקשורים ישירות לעמוד השדרה, במקרים כאלו מדובר בכאב מוקרן לגב התחתון. למשל:

  • כיב בתריסריון (אולקוס) 
  • דלקת בלבלב
  • בעיה בלב.
  • בעיות באזור אברי המין
  • בנשים – בעיות בשחלות והריון
  • חשוב לציין שגם הרדמה או זריקה אפידורלית עלולה לגרום לכאבי גב חזקים.

כאבי גב תחתון כרוניים

אחד הגורמים העיקריים לכך שכאבי גב תחתון יהפכו לכאב כרוני מתמיד ומגביל, הינה דחית הטיפול בימים הראשונים, מתוך תקווה שהכאב יחלוף מעצמו תוך מנוחה. פעמים רבות הריתוק למיטה "מאבן" את השרירים המכווצים ומוסיף לכאב הבסיסי שנגרם כתוצאה מתנועה מסוימת, מתח או מאמץ מוגבר.

נתון מחקרי מענין הוא שאחת הסיבות העיקריות לכך שכאב גב תחתון התמשך והפך לכאב כרוני, הוא היחס והקשר שנוצר במפגש שבין הרופא למטופל.

ככל שהקשר היה חלש יותר והרופא פחות הקשיב ושלח יותר לבדיקות רנטגן ולאורטופדים, כך התקבע הכאב והפך לכרוני. המומחים של רשת מזור לכאב, המקבלים את החולים במסגרת מרפאת כאב, מקפידים על גישה אמפטית וקשובה, כדי להביא להשפעת גישה כזו על הפרוגנוזה של כאב ומחלה. ואכן שביעות הרצון והצלחת הטיפולים מרשימה.

כמחצית מהאוכלוסייה סובלים מכאב גב במשך חודש. רק חלק מהם מדווחים על המשך הכאבים לתקופה ארוכה מ-12 חודשים.

לכאב הגב עלות כלכלית משמעותית בהיותו הסיבה העיקרית לאובדן ימי עבודה. העלויות הרפואיות הישירות והבלתי ישירות, למשל אובדן ייצור בגין כאבי הגב, מוערכות למשל בארצות הברית ב-50 מיליארד דולר בשנה!

דוקטור אלון מרגלית

דוקטור אלון מרגלית

נכתב על ידי דוקטור אלון מרגלית - PHD MD - מנהל מרפאה רב תחומית ומחבר חוות דעת לבית המשפט בנושאי רפואה.
מומחה ברפואת המשפחה, מטפל משפחתי מוסמך, עם הסמכה בהיפנוזה רפואית ותואר שלישי בפסיכולוגיה רפואית.
כתב יחד עם חברו הפסיכולוג יששכר עשת את הספר: "הרופא שבאדם, האדם שברופא" –ספר לימוד לאנשי מקצועות הרפואה והסיעוד המשלב שיטות אבחון וטיפול התנהגותיות יחד עם רפואיות.