הנסיגה מהגישה הנרקוטית בטיפול בכאב

סובלים? אנחנו כאן כדי לעזור!
  • החזר ללקוחות לאומית וביטוחים פרטיים!

העולם המערבי מתפכח לאחר שהוכח הנזק הרב הטמון בהתמכרות לתרופות נרקוטיות. בארה"ב חויבו חברות ענק לשם מיליארדי דולרים לפצות על נזקי ההתמכרות, לאחר שנים של שווק ופרסום אגרסיביים להחדרת מוצרים אלו לשוק החופשי.

כעת, נעשה מאמץ נרחב, לשים את הדגש על הטיפול בכאב שאינו גורם להתמכרות או לפגיעה חושית כתופעת לוואי.

מחקר שפורסם בעיתון Neuron השנה (שיתוף פעולה של האוניברסיטה העברית יחד עם מחלקה לחקר המוח בסן חואן בספרד) התחקה אחר המקור העצבי של תחושת הכאב מהפריפריה של הגוף – מקום היווצרות הפגיעה ברקמה והגירוי העצבי ועד המח, בו ניתנת לגירוי זה "תרגום" של תחושת כאב יחד עם הרגשת עוצמתו. הייעוד של הגירוי העצבי המביא לתחושת כאב, מקורו הגנתי – לסייע לגוף להגביל את הנזק המביא לגירוי זה. כמו למשל הרתעות מהירה של היד הנוגעת באש או בגוף להט. יחד עם זאת, קיימים מצבים בהם גירוי ממושך הגורם לתחושת כאב, הופך לחולי ולנכות שלא רק שאינה מגינה ותורמת לגוף, אלא להיפך – פוגעת הן בגוף והן בנפש ואף במשפחתו של הסובל.

התרופות הנרקוטיות הכוללות גם את המריחואנה/קאנאביס משווקות בכל הכוח ובעורמה, תוך הסתרת האמת שהיא יצירת תחושת ערפול ודיכוי חלקי המח בהם נוצרת תחושת הכאב ללא כל תרומה לפתרון מקור הכאב. יתר על כן, הטיפול בהן יוצר תופעות לוואי קשות במערכות שונות של הגוף יחד כמובן עם התמכרות שמשמעותה הרסנית מבחינה גופנית, נפשית וחברתית.

בסיוע טכניקה אופטית מתקדמת, הצליחו החוקרים לעקוב אחר קצות עצבי הכאב, שעוביים לא יותר מאלפית עובי שיערת האדם, ולמדוד את פעילותם בהתאם למאפייני ולבריאות הרקמה, כך שהגירוי מתורגם לרמות כאב שונות. מחקר זה מאפשר תכנון שיטות טיפול המכוונות לרקמה בה נוצר הגירוי במקום הטיפולים המכוונים לנקודת הקצה – התרופות הנרקוטיות והסמים המכוונים למח ולמערכת העצבים המרכזית.

בטיפול בכאבים ממקור אונקולוגי, מקובל לטפל בתרופות נרקוטיות ברובם המכריע של חולי הסרטן. מחקר שהוצג לאחרונה בשיקגו הדגים ניהול חדשני של הכאב לאחר ניתוח סרטן הערמונית (שידוע כגורם כאבים קשים לרוב). ניהול זה ביטל את הצורך בטיפול נרקוטי ב 92% מהחולים. יש להדגיש שחולי סרטן רגישים יותר מחולים אחרים ונוטים יותר להתמכר לתרופות נרקוטיות (יתכן בגלל היבטים נפשיים הקשורים למחלתם) ולכן גם נפטרים ממינון יתר של תרופות אלו בשיעור של פי עשר מחולים אחרים.

עיקר הרעיון היה להיעזר בתרופות לא נרקוטיות כמו אקמול במניעת כאב, עוד לפני הניתוח, ולעקוב בצורה מדוקדקת אחר תחושות הכאב לאחר הניתוח מבלי להלעיט אותם בתרופות נרקוטיות באופן אוטומטי. על פי רמת הכאב מוסיפים בהדרגה טיפול תרופתי ומפחיתים אותו כאשר יש הקלה בכאב.

במרפאות הכאב של רשת "מזור לכאב", גישת הטיפול היא אינטגרטיבית. הכוונה היא להתייחסות להיבטים גופניים-פיזיולוגיים, נפשיים-התנהגותיים והיבטי תעסוקה וחברה הקשורים לבניית תחושת הכאב ולהתמודדות איתה, באופן המותאם ברגישות לכל פונה ופונה.

ההבנה הרחבה של מנגנון יצירת הכאב, מאפשרת לתכנן במדויק את הטיפול בכאב עם מעט תרופות ועם העצמה רבה של הסובל ובני משפחתו, כדי לייצר צוות טיפולי יעיל. ואכן השימוש בתרופות נרקוטיות כמעט ולא קיים במזור לכאב ויחד עם זאת רמת ההצלחה בטיפול גבוהה ומספקת, הן את המטופלים, הן את בני משפחתם וכמובן גם את הרופאים המומחים של "מזור לכאב".

דוקטור אלון מרגלית

דוקטור אלון מרגלית

נכתב על ידי דוקטור אלון מרגלית - PHD MD - מנהל מרפאה רב תחומית ומחבר חוות דעת לבית המשפט בנושאי רפואה.
מומחה ברפואת המשפחה, מטפל משפחתי מוסמך, עם הסמכה בהיפנוזה רפואית ותואר שלישי בפסיכולוגיה רפואית.
כתב יחד עם חברו הפסיכולוג יששכר עשת את הספר: "הרופא שבאדם, האדם שברופא" –ספר לימוד לאנשי מקצועות הרפואה והסיעוד המשלב שיטות אבחון וטיפול התנהגותיות יחד עם רפואיות.