כאבי כתפיים ושכמות: מדוע הם תוקפים ואיך נפטרים מהם?

סובלים? אנחנו כאן כדי לעזור!
  • החזר ללקוחות לאומית וביטוחים פרטיים!

סביר להניח שכל גבר ואישה יתלוננו לפחות פעם אחת במהלך חייהם על כאבים בכתפיים ובשכמות בדרגת חריפות משתנה. כאבים אלה גורמים ברוב המקרים לתחושה של היתפסות חזקה או נוקשות באזור העורף והצוואר, הגבלת התנועה ולעתים גם כאב כרוני מתמשך הפוקד את הגוף אחת לזמן מה או תוקף בחדות בתקופות מסוימות (עונות המעבר למשל). אנשים הסובלים מכאבים "הולכים ובאים", בדרך כלל מתנסים בכוחות עצמם במשך תקופה ארוכה מאוד בטכניקות, תרגילים ותרופות טבעיות לפרק זמן ארוך, אך נוכחים לדעת כי הדבר לא עוזר באופן יעיל במיוחד לבעייתם.

המבנה האנטומי של השכמות וחגורת הכתפיים

השכמות וחגורת הכתפיים הינם אזור עשיר ומורכב ביותר הכולל שרירים רבים ועמוקים המחברים בין עצם השכמה לזיזי עמוד השדרה ולמעשה אחראים על תנועת קירוב השכמות אל חוליות פלג הגב העליון. השריר המרכזי בחגורת הכתפיים הינו הטרפז (trapezius muscle) החולש על כל פלג הגב העליון ונפרש לצדדים בגובה השכמות ומתחבר אל 7 חוליות הצוואר ו-12 חוליות הגב העליון, תוך שהוא מתחבר לזיז האחורי של עצם השכמה, המחוברת לעצם הבריח ועצם הזרוע. מאחר ומערכת זו מתנהלת כיחידה אחת בלתי נפרדת, הרי שכל תנועה באזור מתבצעת באחידות והכאבים בה יופיעו על פני שטח גופני רחב, מבלי שיהיה ניתן לזהות באופן עצמאי את האזור הכואב באופן מדויק.

סוגי הכאבים הקיימים

כאבים אופייניים באזור עשויים להתבטא בתחושת מתח ונוקשות, נימול או צריבה, בעירה חזקה, דקירות בעוצמה משתנה ותחושה של כאב המקרין לחזה או הזרועות.

ניתן לסווג את המקור לכאבים בכתפיים ובשכמות לשתי קבוצות עיקריות:

כאבים שמקורם בחבלה, פציעה, תאונה, תנועה פתאומית לא נכונה, עומס גופני כבד בשל מאמץ תכוף וממושך של פעולה כלשהי (למשל עבודה בסבלות המצריכה נשיאת משקל כבד מאוד מידי יום).

כאבים של הרגלי חיים בלתי בריאים ובראשם נזקי העידן המודרני: הימצאות של שעות רבות מול המחשב, שינה עם תמיכה בלתי נכונה לראש וחגורת הכתפיים ואפילו תחושת מתח ולחץ מוגברת.

כאבים בשכמה באופן ספציפי, נגרמים פעמים רבות מכאבים ברקמות החיבור ומעטפת השרירים המקיפים את השכמה או בשריר מרים השכמה. כאבים אלה מלווים לעתים קרובות גם בתחושת עייפות רבה ובמתח היוצר שרירים תפוסים.

סיבת הכאבים, בין אם נגרמה כתוצאה מנזק מצטבר ובין אם כתוצאה מטראומה, תוכל להצביע על חומרת הנזק והדרך לטפל בו. הבדיקה למקור הכאבים תכלול שאלון רפואי ותחושתי, את מידת ההגבלה בתנועה והיציבה ואת חשיפת מעורבותם של השרירים השונים במערכת.

כיצד מטפלים בכאבי גב ושכמות? המומחים של מזור לכאב עונים:

מאחר שלא ניתן לזהות את הגורם המדויק שמסב כאב על ידי שיקוף (צילום רנטגן, אולטרה סאונד, CT או MRI), יש לבצע בדיקה גופנית קפדנית המצביעה על כיוון אפשרי. בבדיקה יועלו שאלות הנוגעות לאופי הכאבים ומצבו הרפואי הכללי של הסובל, מהלך חייו, טווחי התנועה הנמדדים בפלג גופו העליון ומישוש החוליות, הבורסות, השרירים ונקודות הטריגר. על מנת לצמצם את סבלו של המטופל ולכלול את כל הגורמים הפוטנציאליים לכאב, יש להתחיל בטיפול כבר במפגש הראשון.

הטיפול יכלול שילוב בין טכניקות שונות ומתקדמות להפגת המתח, שחרור פעולת השרירים ושיפור התחושה, כמו גם המלצות אפשריות להתנהלות נכונה יותר ביציבה, בישיבה, בביצוע הפעילות הגופנית ובמהלך השינה. כחלק מהטיפולים, יתבצעו גם מספר פרקטיקות מניעתיות שמטרתן הן למנוע התקפי כאבים באזור השכמות וחגורת הכתפיים. הטיפול לעתים יהיה גם תרופתי במינון בלתי מזיק ויכלול תרגילים פיזיותרפיים, תרגילים לשחרור המתח ושימוש במכשור מתקדם לגירוי השרירים העמוקים, המסלק את המתח והכאבים בשכמות באופן מהיר וממוקד.

דוקטור אלון מרגלית

דוקטור אלון מרגלית

נכתב על ידי דוקטור אלון מרגלית - PHD MD - מנהל מרפאה רב תחומית ומחבר חוות דעת לבית המשפט בנושאי רפואה.
מומחה ברפואת המשפחה, מטפל משפחתי מוסמך, עם הסמכה בהיפנוזה רפואית ותואר שלישי בפסיכולוגיה רפואית.
כתב יחד עם חברו הפסיכולוג יששכר עשת את הספר: "הרופא שבאדם, האדם שברופא" –ספר לימוד לאנשי מקצועות הרפואה והסיעוד המשלב שיטות אבחון וטיפול התנהגותיות יחד עם רפואיות.