כאבים ביד

סובלים? אנחנו כאן כדי לעזור!
  • החזר ללקוחות לאומית וביטוחים פרטיים!
נפרט להלן את האבחון והטיפול בכל חלק של היד, כפי שבמסגרת של מרפאת כאב שברשת מזור לכאב, מתייחסים אליהם המומחים שברשת.
באם אתם סובלים מכאבים ביד, תשמחו לדעת שההצלחה בטיפול היא מרשימה , גם כאשר מדובר בכאב ממושך.

כאבים בכף היד – גישת האבחון והטיפול של רשת "מזור לכאב"

 היד הינה האבר השימושי ביותר לביצוע מטלות יומיומיות, לאחר המח כמובן.
 יכולת היד לבצע מגוון רחב של פעולות עדינות, מדוייקות, בצד הפעלת כח, סיבוב, הרמה וכד', הוא מרשים!
 מכיוון שכך אנו רגישים מאד לפגיעה באיבר זה ושואפים להחזיר את התפקוד שנפגע במהירות האפשרית לקדמותו.
היד מורכבת מעצמות רבות המחוברות במפרקים גדולים (מרפק) וקטנים (אצבעות, שרש כף היד וכד') כדי לאפשר את מירב התמרון והאפשרויות. סחוסים ורצועות שומרים שהפרקים יישמרו במבנה תפקודי נכון ותהיה רמה נאותה של בלימת זעזועים בפעולות שונות.
 
השרירים השונים ביד מפעילים ויוצרים את מגוון התנועות וזאת על פי קבלת "הוראות עצביות" מהעצבים המגיעים מחוט השדרה הצווארי.
 
מגוון הגורמים לכאבי היד הוא רב – החל מפגיעה בעור וכלה בפגיעות במפרקים ובעצמות. חלקם נגרם מחבלה וחלקם ממחלות או משימוש בלתי נכון ביד.

מבין המחלות, דלקת פרקים היא השכיחה ביותר בפגיעתה במפרקי היד. ישנן סוגי דלקת פרקים אחדות, החל מזו המשנית לפסוריאזיס (מחלת עור נפוצה), משנית למחלות דרכי עיכול כרוניות, מחלות תורשתיות ואוטואימוניות (בהן הגוף מייצר נוגדנים כנגד רקמותיו ואבריו שלו).

מבין החבלות השכיחות, נזכיר את השבר הנביקולרי – עצם שבבסיס האגודל, הנשברת פעמים רבות כאשר בולמים נפילה עם היד. "אצבע בייסבול" – קריעה של אחד מגידי האצבעות, "אגודל סקי" – מתיחה או קריעה של הרצועות המחברות בין האגודל לעצמות כף היד.

מבין הפגיעות התפקודיות נזכיר פגיעות הנגרמות מתנועות סיבוביות חוזרות, גזירה במספרים ללא הרף, הקלדה וכד'. פגיעות אלו יכולות לגרום למצבים הבאים:

דלקת בגיד הגורמת לכאב מקומי, רגישות למגע, נפיחות והגבלה בתנועה. לעיתים הקרנת הכאב לאזור מרוחק מהדלקת עצמה. טיפוסי למצוא כאב שמוגבר בתנועות מסוימות.

גנגליון – הצטברות נוזל בקרבת גידים ומפרקים, הגורמת כאב מקומי ורגישות למגע. פעמים רבות הנוזל נעלם ונספג ללא כל טיפול.
 
תסמונת התעלה הקרפלית – נגרם מהיצרות התעלה שבין רקמות רכות בשורש כף היד ולחץ על עצב שעובר בתעלה זו. לחץ זה מביא לכאבים ונימול באצבעות האגודל, האצבע, האמה והקמיצה. לעיתים הכאב מקרין לכוון המרפק. תופעה נוספת היא חולשת שרירים הגורמת להפלת חפצים מהיד.

"תסמונת תעלת גויונס" – במנגנון דומה לתסמונת הקרפלית, רק שכאן העצב הנפגע קשור לזרת ולקמיצה בלבד.

"אצבע הדק" – דלקת ונפיחות בגיד אחת האצבעות המביא להגבלה ביישור האצבע וכאב מקומי.

"מחלת דקורוונס" – דלקת ונפיחות גיד האגודל, הגורמת לכאב ולעיתים להגבלת תנועת האגודל.

"מרפק טניס" – כאב בחלק החיצוני של המרפק, כתוצאה מפגיעה בגידים הקשורים לפשיטת האמה והמחוברים לעצם הזרוע באזור זה. הכאב נגרם פעמים רבות כתוצאה מסיבוב מאומץ של היד כמו בהפעלת מברג או במשחק טניס. פעמים רבות הכאב קורן לכוון הכתף.

 "מרפק גולף" – כאב בחלק הפנימי של המרפק, כתוצאה מפגיעה בגידים המכופפים את האמה. נגרם לרוב בגלל פעולות חוזרות של כיפוף וסיבוב כף היד והאצבעות כמו שקורה בין היתר במשחקי גולף.
הטיפול ברב המצבים שהוזכרו כולל מנוחה ומניעת מאמץ בשלב החריף. קרור מקומי של אזור חם ונפוח, קיבוע של הפרקים הפגועים והרמת היד למניעת נפיחות נוספת.
בשלב הבא נעזרים בפעולות נוספות כגון דיקור יבש (IMS ), הזרקה של חומרים נוגדי דלקת וכאב, פיזיותרפיה ולמידה של הפעלה נכונה ולא פוגעת של שריר היד ומפרקיה.
דוקטור אלון מרגלית

דוקטור אלון מרגלית

נכתב על ידי דוקטור אלון מרגלית - PHD MD - מנהל מרפאה רב תחומית ומחבר חוות דעת לבית המשפט בנושאי רפואה.
מומחה ברפואת המשפחה, מטפל משפחתי מוסמך, עם הסמכה בהיפנוזה רפואית ותואר שלישי בפסיכולוגיה רפואית.
כתב יחד עם חברו הפסיכולוג יששכר עשת את הספר: "הרופא שבאדם, האדם שברופא" –ספר לימוד לאנשי מקצועות הרפואה והסיעוד המשלב שיטות אבחון וטיפול התנהגותיות יחד עם רפואיות.